Har lyssnat på debatten mellan Jimmie Åkesson och Annie Lööf. En mycket bra insats av Jimmie Åkesson som verkligen är tillbaka efter sin sjukskrivning. Det kommer bli en intressant höst med Jimmie Åkesson i högform.
TV4 Nyheterna har ikväll kört ett inslag om en 19-årig tjej från Syrien, Nour Ammar. Eller är hon från Turkiet? Se inslaget.
TV4 Nyheterna berättar dock inte en viktig detalj. Något som man däremot gör i en artikel hos BBC.
“Nour and her mother, Islam, fled Deir al-Zour in Syria three years ago. Her father, who stayed behind, was killed shortly afterwards. She and her mother eventually moved to exile in Turkey.
For two years in Istanbul, she enjoyed a comfortable life. Nour found work in a hair transplant salon, and later with Turkish state TV. She learnt Turkish, went horse-riding and dyed her hair blonde for the summer.
But she wanted to start a new life away from the region. She aimed to make it to the Swedish city of Gothenburg where her brother lives with his young family. There, she would apply for political asylum.”
Alla med lite insikt förstår varför TV4 utelämnade dessa uppgifter. Nour Ammar är ingen riktig flykting. Hon har haft en komfortabelt liv i Turkiet med bra jobb och ridning.
Hon har med andra ord inga asylskäl! Men Migrationsverket kommer sannolikt ge henna asyl och låta svenska skattebetalare stå för kostnaderna.
Varför berättar inte TV4 hela sanningen?
För några dagar sedan skrev en vän följande på sin Facebook. En liknande historia.
"SÅ UPPRÖRD!!!
Hade gäster ifrån Dubai här på vår B&B. Rika, välutbildade dock var kvinnorna täckta och de propagerade för Islam. Ok, inga problem, de åker väl hem igen, dock visade det sig att de egentligen var ifrån Syrien (för 20 år sedan) och att de skickat hit en av sina söner att bo i flyktingförläggning här i Mönsterås då de vill flytta hit genom honom!!!
Jag diskuterade detta med dem och de hävdade att då deras ursprungsland låg i krig kunde de ej åka hem. Efter 20 år i Dubai skall de alltså hävda flyktingstatus pga sin härkomst! Dubai ger ej permanenta uppehållstillstånd utan du måste ha ett arbete etc för att få stanna.
De, som hjärtspecialist och barnläkare kommer knappast slängas ut efter 20 år, men det är mycket bättre att komma hit där ekonomin för sonen ej belastar dem alls! De funderar, sade de, på att komma hit genom honom efter han får PUT genom anhöriginvandringen, detta är helt galet!!
Dessa människor är inte lidande flyktingar med risk för livet!!! Sådana människor tar platsen för de fattiga RIKTIGA flyktingarna som verkligen behöver vår hjälp! De hävdade dessutom att ISIS är européer och judar som dödar muslimer!!!!!"
Grattis alla naiva svenskar som tror på alla journalister som bedyrar att de alltid säger och skriver sanningen i sina inslag och artiklar.
Skeåning
2 september 2015 22:16
Det finns många, många liknande historier. Pratade själv med en från syrien häromdagen som hade liknande situation, han hade också en ordnad tillvaro i Dubai med bra jobb och inkomst men var initialt ifrån syrien. Han hade nu kommit till Sverige på liknande premisser som beskrivs i ditt inlägg. Höromdagen hade jag ett samtal med en kvinna, som själv hade bakgrund från mellanöstern som jobbade med flyktingar och hon var förfärad över hur många sådana här historier hon hade hört. Det hon retade sig mest på var alla som kom ifrån Saudiarabien men hävdade att de var ifrån syrien som fick stanna i Sverige. Det är ett förfärligt hyckleri att våra gemensamma resurser går till denna verksamhet, allt under paroller som solidaritet och ansvar. Och detta vill Löfven tvinga på samtliga kommuner under devisen "ordning och reda".
Hulda mk1
2 september 2015 22:19
Ja, en fortsatt ökning för SD,s väljarstöd är att vänta. Även om alla siffror givetvis kommer justeras ner, kommer väljarresultatet 2018 att bli betydligt högre än Yougov,s höga siffror..
Jimmie Åkesson gjorde en bra insats! En per 200 sa Annie Lööf, visst men troligen en per 200 svenskar VARJE ÅR i många år och fortsatt många år till.....
Inte var denna Nour någon Syriska. Hon hade ju bott i Turkiet en längre tid.
Hade hon bott i Sverige samma tid, då hade hon varit svenska, enligt PK-manualen...
Anonym nätskribent
2 september 2015 22:23
Till alla anonyma nätskribenter
Skicka era texter till Thomas Mattsson chef för Sveriges nya censurmyndighet Expressen för granskning och godkännande innan ni publicerar dem på nätet, om ni inte vill hamna i onåd hos Mattsson som kan uppfatta era texter som hatiska och bestraffa er med att röja upp er identitet och publicera namn och bild på er i sin blaska.
Ni vet väl att landet är fullt med både AFA och IS-terrorister som står till Mattssons förfogande?
Vems vill leva ett liv under ständigt dödshot som Salman Rushdie och Lars Vilks lever, eller gå samma öde till mötes som Theo Van Gogh och satirtecknarna på Charlie Hebdo?
Johan
2 september 2015 22:31
Annie Lööf sopade banan med stackars Jimmie, som framstod som svarslös och entonig. Särskilt underhållande var det att höra den lille gossen hävda att hans parti inte behövde ta något ansvar för de asylsökande som redan befinner sig i Sverige. Reality check? Och som vanligt menar SD att vi ska nöja oss med att skicka filtar och förnödenheter till krisområdena, och att vi ska stänga flyktvägarna till Europa. Syrier och andra ska inte få någon chans att skapa sig en bättre framtid på andra håll. Därför att SD tycker så. Den tjatiga och inhumana SD-retoriken har nog aldrig låtit tommare än just ikväll. Lysande jobbat, Annie!
Thoralf Alfsson
2 september 2015 22:41
Hahaha.. Den analysen är du nog ganska ensam om förutom en och annan centerpartist på Stureplan.
Malte the swede
2 september 2015 22:38
Valet 2018 inställt
Opinionsundersökningarna visar på att det kan bli en jordskredsseger för Sverigedemokraterna som kan få egen majoritet i riksdagen.
DÖ som styr Sverige har därför beslutat att ställa in valet 2018 för att förhindra SD från att komma till makten.
PS Bli inte förvånade om detta skulle hända 2018.
Skeåning
2 september 2015 22:54
Har nu sett debatten och jag tyckte Jimmie verkade i toppform. Jag tycker det var längesedan man såg honom med sådan energi, och tror aldrig jag sett honom så säker i en debatt tidigare faktiskt. Han verkade avslappnad och stabil. Det bådar gott. Jag tyckte det märktes att Annie inte talade med samma självsäkerhet kring sin egen politik på detta område längre. Tror dessutom hon blev ställd av att Jimmie visade sig bättre än någonsin.
Christer
2 september 2015 22:57
@Johan Ha ha ha! Att du släpper fram denna man Thoralf är väl närmast att betrakta som att du har sinne för lyteskomik. Johan skall vi övriga inte kommentera vidare.
För att återgå till debatten mellan Jimmie och Annie Lööf så var det som att skjuta mot öppet mål. Han sopade banan med flickstackaren fullständigt. Att hon med den senaste tidens utveckling i Sverige och Europa ställde upp på en debatt är oförståeligt! Hur trodde hon att hon skulle kunna vinna gehör för den politik som skapat detta nuvarande samhälle? Hon måste vara mer än korkad om hon inte inser att hon är ett draglok åt SD.
Demokratur
2 september 2015 23:16
Man ska inte ge näring åt PK-trollen så en viss person ovan som börjar på J får svälta....
Heja SD, får räcka :-)
Stefan A.
2 september 2015 23:26
Som gammal fd centerväljare hoppas jag att Torbjörn Fälldin slapp uppleva katastrofen Lööf, Åkesson e på hugget igen så se upp ni sjuklövar, men tyvärr lär det inte bli mycket tv-tid, ingen vågar ställa upp, allra minst Morgan Johansson.
Cosmik Debris
2 september 2015 23:33
Finns det någon som kan förklara logiken i detta?
Aftonbladet skriver idag:
"Frikänns från bröstkuppen"
” Jenny Wenhammar är tidigare dömd för både olaga intrång och förargelseväckande beteende efter aktioner på Stockholms moské och ryska ambassaden.”
1.Jenny Wenhammar har alltså protesterat utanför Stockholms moské mot SHARIA och blivit dömd för detta.
2.Jenny Wenhammar har idag blivit friad för EXAKT samma brott fast då protester mot PEGIDA som var en demonstration mot SHARIA.
Hur kan människan protestera mot sharia och i nästa stund protestera mot dem som protesterar mot det hon tidigare protesterade mot?
Hur kan hon dessutom frias för protesterna mot PEGIDA men fällas för EXAKT samma protestaktion mot Stockholms moské?
Politisk schizofreni måste vara svaret?
Annars begriper jag ingenting.
Hm
2 september 2015 23:58
Haha, Johan här ovan är nog centerpartist eller också har han problem med perceptionen ändå. Uppenbart fall av projektion om ni frågar mig.
Annars var det kul att se Jimmie i högform, nästan lite synd om Annie Lööf. Kanske beror det på graviditeten att hon gjorde så dåligt ifrån sig men det är inte heller lätt att debattera mot någon som har fakta och sanningen på sin sida.
Hacke
3 september 2015 00:09
Det är förvånande att traditionell media i den nya teknikens tidevarv fortsätter att sprida lögner och manipulera med fakta som om tiden stått stilla.
Att man sedan tror att man ska kunna bita sig kvar i de gamla glansdagarna (läs mörkertider) när man kunde stå oemotsagd genom att besinningslöst jaga sanningsägarna och dess nya budbärare får dom att framstå som direkta jubelidioter.
Gammelmedias dagar är inte räknade, de är redan förbi. Det är väl det dom nu börjar upptäcka själva också. När man tar del av deras alltmer desperata agerande är det inte utan att man får lite vibrationer från Ceausescu och hans regims sista tid.
Göta
3 september 2015 01:05
DAGENS "TRYGGA" SVERIGE
Återigen skottlossning i invandrartäta Biskopsgården i Göteborg. Det är väl tredje gången på en vecka. Flera barn, som var ute och lekte på en förskola intill, tvingades fly undan skotten.
När lärarna så snabbt de kunde hade hjälpt barnen in i säkerhet, placerade de barnen i den fönsterlösa gymnastiksalen, så att ingen av dem skulle behöva se "något obehagligt".
(Man får ju göra så gott man kan för att låta barnen så länge som möjligt behålla illusionen om "det tryggare Sverige").
w-son
3 september 2015 01:10
F*n vad jag föraktar svensk media.
troll
3 september 2015 03:42
Att du bara orkar trolla med Johan!
Morningstar
3 september 2015 04:01
Med PK-logik borde väl Nour betecknas som en pursyrier som lyckades med bedriften att bli nyturk och nu aspirerar på att uppgraderas till nysvensk.
Zetor
3 september 2015 06:15
Hej , vår granne på "baksidan" som vi säger har sålt sitt hus på grund av flytt närmare jobbet , vem köpte, jo en grekisk flyktingfamilj som nu ska börja i SFI , jag visste inte att grekerna är flyktingar och om så är hur kan dom som sägandes vara flyktingar "spotta" upp 450000 :- ? Ja jag begriper ingenting om detta med asylsökande , för övrigt skall dom vara i åldrarna upp emot 60 , får dom ngt jobb ?
Svensson
3 september 2015 06:44
Många av dom som invandrar till Sverige,är inga riktiga flyktingar,men det ljuger regeringen om,för regeringen vill ha en så hög invandring som möjligt,vilka det är som kommer till Sverige struntar regeringen i.
http://svenssonsfunderingar.wordpress.com
Tony
3 september 2015 07:02
Såg signaturen Johan samma debatt som jag???
Tror att Johan behöver besöka Specsavers för en
rejäl synkontroll. Förutom sitt vanliga bludder om
att Sverige ska ta ansvar, så hade hon inget att
komma med. Hon hade helt enkelt ingen chans mot Åkesson,
vilket även syntes, för hon blev rödare än vanligt i
ansiktet ju längre debatten led.
Om ni har chans att se om intervjun, så lägg märke till
hur programledarens kroppshållning förändrades, beroende
på vem av dem som svarade, inte ens där kan dom"neutrala
SVT medarbetarna dölja sin politiska tillhörighet!
Deras tjat om var dom flyktingar som redan är på gång
ska ta vägen är ju självklart i Annies fall, Sverige så
klart hon har ju en dröm om att vi ska ta emot 40 miljoner!
Men vad Sverige borde göra redan idag är att sända ut
signaler över världen att inga permanenta medborgarskap
delas ut längre, och att bidragssystemen ses över och
minskas så att magnetkraften att fly över 9 länder för
att ta sig hit minskas, bara genom enkla åtgärder går
det att stoppa en hel del av detta vansinne!
Hulda mk1
3 september 2015 09:07
Annat högaktuellt. Vi nås av bilder på en liten drunknad pojke vid Medelhavets strand. Givetvis oerhört tragiskt att det ska behöva hända pga vuxna människors makthunger och religiös extremism.
Mn var finns bilderna på IKEA-offren? Varför ska den andra sidan på "myntet" invandring inte visas? En mera normal invandringspolitik och dessa så tragiskt dödade svenskar hade idag kunnat njuta av livet...
Jari
3 september 2015 09:24
Någon som kan få fram statistik på hur många läsare skitblaskorna aftonbladet och expressen har tappat inom en 5 års period. Personligen har jag inte köpt någon av dessa tidningar på 3 år. Har även slutat och kolla på tv4 nyheterna, Orkar inte med alla lögner längre. Önskar att fria tider kunde starta en nyhetskanal ☺. Mvh en stolt sverige demokrat.
Göta
3 september 2015 09:28
DEBATTEN MELLAN JIMMIE OCH ANNIE PÅ SVT AGENDA
En liknelse som jag har snott från "Birger Jarl" från Avpixlats kommentarsfält (med några smärre redigeringar):
Annie och Jimmie sitter i en båt. Annie borrar hål efter hål i botten på båten så vattnet sprutar in i allt större mängder.
Hon vänder sig till Jimmie och frågar: "Vad ska vi göra med vattnet. Vad har du för plan för hur det ska bli torrare i båten?"
Jimmie: "Men sluta borra för bövelen, vi kommer ju att sjunka!"
Annie: "Jag tänker inte sluta borra, för vattnet vill ju in. Berätta istället för mig hur det ska bli torrare i båten."
Jimmie: "Men sluta borra så sätter vi i pluggar. Sedan när det inte sprutar in mer, då kan vi ösa. Men det är meningslöst att ösa så länge du borrar fler och fler hål."
Annie: Jag tänker inte sluta borra hål! Det är ditt fel att vi sjunker!
En av dessa två människor är tokig. Gissa vem?
Niklas R
3 september 2015 09:31
Enda fördelen med en skräpkanal som TV4 är att man inte behöver betala för den.
Och eftersom den är reklamfinansierad så tittar jag aldrig på den. Finns det en serie som jag vill se som går i TV4 så väntar jag tills den finns på Netflix eller HBO, alternativt ser den på någon annan online site.
För mig existerar inte TV4 och har inte gjort så de senaste 15 åren.
Andreas
3 september 2015 10:24
Jimmy står och säger att han inte vill ta ansvar. Och ni dumskallar här dyrkar honom. Att vara politiker handlar om att ta ansvar, och det för helheten. Om man nu aspirerar på makten kan man inte undkomma ansvar. Alldeles tydligt att Åkesson inte är vuxen nog för detta.
Thoralf Alfsson
3 september 2015 10:59
Sverigedemokraterna har inget ansvar för vad tidigare regeringar beslutat eller rättare sagt ställt till med. Eller anser du det?
Lena
3 september 2015 10:25
Det är något så vedervärdigt hur tv kan få ljuga så här. Journalisten Giertta undrar hur demokratin ska kunna överleva om "näthatarna" får för stor makt. Det kanske media skulle ha tänkt på tidigare (att alternativ media fått stor makt) Om media hade varit rättvis och släppt fram olika åsiktsriktningar och inte som nu ägnat sig åt propaganda, då hade alternativmedia och bloggare inte fått så stor makt. Men det är för sent nu, SD-rörelsen är ett uppror och en folkrörelse.
Se på inslaget från Svts Kulturnyheterna igår kväll, hur de vänder på hela begreppet. De anser att Julia Caesar är den som hotar journalisterna, stackarna... Och demokratin är i fara ;) Ofattbart hur dumma får journalister bli egentligen, tror de att vi sitter och sover framför Tvn?
http://avpixlat.info/2015/09/03/svt-gor-vansterdrama-av-julia-caesar-fallet/
Världen över
3 september 2015 10:28
Likt inslaget i Studie 1 igår angående den sekteristiska bubbla som många sverigevänner befinner sig i verkar man hitta här.
Thoralf som tar 2 exempel och gör det till allmängiltig sanning.
För alla oss andra framstod faktiskt Jimmie som blek. Han kunde inte svara bra på några frågor. Man ska hjälpa dem på plats, det gör vi redan. Det enda som Jimmie lyckades förmedla är att SD inte tänker ta ansvar för något som skett i Sverige innan de satt i riksdagen. Undrar vilket Sverige vi skulle få om de faktiskt fick makten????
....och ja, jag är väl insatt i SDs partiprogram och hur de praktiskt fungerar i riksdag och kommuner.
Thoralf Alfsson
3 september 2015 11:01
Med din retorik så satsar Sverige redan 10-tals miljarder på integration. Det gör vi redan. Vad hade Lööf för svar på det?
Vi skulle få ett betydligt bättre Sverige om vi fick vara med i makten. Ett Sverige som jag tror en majoritet skulle vara tillfreds med!
Stefan A.
3 september 2015 10:55
Att bygga flyktingläger 500 mil från oroshärdarna verkar inte vidare smart, och är det förstås inte heller, men det är precis vad Sverige håller på med, "vi ska göra båda delarna" ord som man är innerligt trött på, dvs. hjälpa både här och på plats, men gör man det? nej, det tas ständigt från biståndsbudgeten för att göda högavlönade chefer och asylbaroner i Sverige samt att medel styrs om från andra fattiga till krisområden, man anslår inga mera medel, bara den enorma byråkratin runt asylindustrin i Sverige skulle kunna göra livet drägligare för hundratusentals flyktingar i närområdet, dansen runt den heliga guldkalven asylindustrin fortsätter i ökad styrka, dags att vakna nu riksdagledamöter från sjuklövern och göra gemensam sak med SD och säga ifrån till partiledningarna, då kan ni lämna riksdagen med gott samvete när det blir aktuellt.
Världen över
3 september 2015 11:01
@thoralf
Nej, SD har inget ansvar för vad tidigare regeringar gjort, men de måste förhålla sig till dem på ngt sätt inte bara svära sig ansvarsfria från allt.
Thoralf Alfsson
3 september 2015 11:05
Den dag vi sitter vid makten måste vi givetvis förhålla oss till den situation som råder i landet.
Men idag är vi den enda oppositionen!
Maja Dacke
3 september 2015 11:08
Strömmen av lycksökare med eller påstått syriskt ursprung etc kommer att öka till Sverige när alla andra länder stänger gränser och/eller sänker bidragsnivåerna. Och med handläggare i migrationsverket från samma länder plus med vänstersvängda aktivister inom verket kommer alltfler att få igenom sina krav.
De som inte har några asylskäl alls överklagar hos domstolar med 'blöta' nämndemän. Och de som ändå inte får sin vilja igenom stannar och söker på nytt och på nytt och ...
Korruption och laglöshet är skrämmande enorm.
Å så till något annat:
Jag tror att Thoralf själv har hittat på signaturen Johan som han lägger in då och då för att krydda ilskan hos sina läsare. Det kan inte finnas någon så 'välartikulerad' som denne Johan, som kan ha så infantila tankegångar och som dessutom hinner med att uttrycka dem så ofta.
Hur är det med detta, Thoralf? Eller vem är denne Johan, Thoralf? Du vet ju det, eller hur?
Stefan svensson
3 september 2015 11:26
Förstår du inte att du indirekt medverkar till det uppdämda hatet när du skriver dina inlägg?
Thoralf Alfsson
3 september 2015 12:58
Är jag också orsaken till det "uppdämda hatet"?
Eller vad anser du det beror på?
Stefan
3 september 2015 11:26
@ Andreas 10:24. Jimmie och SD aspirerar på makten i Sverige och vill ta ansvar för Sverige. Annie och övriga sjuklövern verkar vilja "ta ansvar" för hela världen utom Sverige. Jag kan inte se hur vi i Sverige har något ansvar för t.ex situationen i Syrien eller för den delen Rumäniens Romer eller världens alla fattiga människor. Det finns oändligt många som det är synd om och som vi enligt min mening ska försöka hjälpa efter förmåga och på bästa sätt, vilket bara i undantagsfall innebär att låta dem invandra till Sverige. Vi ska hjälpa till, inte för att det är vårt ansvar utan av solidaritet och medmänsklighet. Ansvar ska vi ta för Sverige och vår egen situation. Nuvarande invandring är oansvarig både mot svenskarna och invandrarna, den gör ju att Sveriges ekonomi och välfärd havererar så att vi snart inte har råd att ta hand om vår egen befolkning eller än mindre hjälpa andra.
Robert
3 september 2015 11:33
Bonnier äger TV4 behöver ni veta mer?
Maja Dacke
3 september 2015 11:34
Om min minderårige son pajar en fönsterruta hos grannen tar jag som förälder ansvar för detta och betalar vad det kostar att fixa fönstret.
Ja, jag känner och tar ansvar för min familj.
Om min grannes minderårige son slår sönder ett fönster är det inte mitt ansvar att ersätta detta. Ansvaret är min grannes - även om denne inte känner det så utan smiter undan med verklighetsfrämmande bortförklaringar.
Men lever vi i ett anarkiskt samhälle, där upp är ner och tvärtom, kan många lättjefulla, halvkriminella etc människor slippa undan sitt samhällsansvar och skylla allt som går snett på andra.
Jag minns en klass med vuxna elever, där en elev förklarade att allt är samhällets fel om en person blir t ex kriminell eller fallerar i sina studier. Det hade enligt honom inget med gener alls att göra. Resten av klassen höll inte med honom. Vi hade olika förklaringar.
Själv undrar jag varför vissa människor är mer lättlurade än andra. Varför vissa är mer tankestela (rigida) än andra. Allt kan ju inte ha med bristande intelligens att göra ... Eller kan det ..?
Fredrik
3 september 2015 11:47
Jag såg debatten igår mellan Annie Lööf och Jimmie Åkesson. Tyckte väl i det stora hela att han klarade sig bra, förutom på en punkt. Han hade INGET svar på vad han vill göra åt integrationsproblemen som finns i Sverige. Nu talar vi inte om de som kommer i framtiden, pga ökad invandring utan den befintliga. Ponera att Jimmie blir statsminister 2018, då måste man agera och ha en lösning på ett befintligt problem. Det hjälper inte att skylla på tidigare regeringar, det kommer inte svenska folket nöja sig. VART står SD i denna fråga?
Demokratur
3 september 2015 12:06
@Andreas
I maktställning kommer SD att få ta tag i problemen som skapats av sjuklövern. Men ansvaret för det kaos som sjuklövern skapat får väl ändå ligg hos dem.
Om jag begår ett brott så är det väl mitt ansvar, inte någon annans?
Vad avser epitetet "dumskalle", kallar du alla som tycker olika det?
Säger nog mest något om dig själv.
Men Sd är snart störst.
Ibbe
3 september 2015 12:35
TV 4 chansar i sin skildring av en s.k flyktingresa på att ett mkt litet antal tittare inte ser på utländsk tv som BBC och dess sidoartikel om resan och asylskälen, jag vill inte bo i den världsdelen, för den unga kvinnan. Tillrätta lagd info i klass med stats-tv i t.ex Vitryssland. Svensk tv befinner sig i snyggt sällskap. Berömvärt avslöjande Thoralf À. Detta hade man inte räknat med på TV 4 säger initierade källor.
snoffsan
3 september 2015 12:59
Återigen bevisar att hjälp på plats är bästa alternativet. Då får de människor som VERKLIGEN behöver hjälp, den hjälp som dessa VERKLIGEN behöver.
Som jag skrev i en tidigare kommentar här, IKEA skänker 365 miljoner, hjälper 200 000 behövande på plats. Med jordbruk, små företag och framförallt det viktigaste utav allt- UTBILDNINGAR och SKOLA.
För samma summa i landet, räcker dessa miljoner bara till ca 360 ensamkommande, deras första år i landet.
Den som sätter emot detta , måste börja tänka om. Är jag rasist bara för att man kan hjälpa fler på plats, de som verkligen behöver hjälp, eller att hjälpa så många färre här på hemmaplan. Fråga er då - Hur får man som mycket fattig ihop ca 100 000 kronor, till en biljett?
Innan jag slängde TV,n på tippen efter nyår och sa upp licensen, etsade sig en bild fast i minnet. Lille Henry, svårt undernärd, med rött band om överarmen, som skrek UNDERNÄRD.
Samtidigt meddelar Löven att biståndet till just lilla Henry skulle skäras i ordentligt. Varför? Jo, alla medelålders vuxna ensamkommande barn, med Iphone och dyra fina märkeskläder, som påstår sig komma från vidrigare förhållanden än lilla Henry, skall få all hjälp de behöver.
Dessa välmående vuxna barn, som påstod sig varit utsatta på de mest vidriga sätt, utan mat och en helvetesresa utan dessa like, ser ut att må så mycket bättre än våra gamla,hemlösa och framförallt lille Henry. Svenska hemlösa som blivit utkörda i kylan, både av kyrkan och regeringen, gamla som lever under mycket dåliga förhållanden idag, vi har 225 000 fattigpensionärer. Dessa har inte pengar att hämta ut livsviktig medicin.Dessa lever under EU,s norm för fattiga.
Istället ljuger media svensken i ansiktet varje dag, och tror att vi fortfarande sväljer lögnerna, dessa börja bli svårsmälta, som att äta havregrynsgröt utan mjölk. Varje tugga är som cement genom strupen.
Självklart som amen i kyrkan, börjar folket leta annan information på nätet, sådana är vi. När någon försöker dölja sanningen, vill vi ha reda på varför.
IKEA morden finns fortfarande kvar i huvudet, kommer nog dröja väldigt lång tid innan dessa bleknar, om de någonsin gör det.
Här lyckades media att vända denna tragiska händelse till att den skyldige blev offret, förmodligen de oskyldigas fel att det hände.
Idag verkar Julia Caesar vara ett större hot mot dessa fega människors hetsjakt framstå som den skyldige, till journalisternas övertramp mot demokrati och yttrandefrihet. En gammal sjuk kvinna som skrämmer vettet av dem, med just sanningen.
Jag hoppas innerligt att hon fått en fristad, och inte låter sig skrämmas av dessa fega stackare, och ser framåt mot fler av hennes helt underbara men skrämmande krönikor i framtiden.
Till Göta, gillade din hål i båten kommentar.
http://7wm2zu47tn
Niklas R
3 september 2015 13:00
@Världen över
Enligt min egen åsikt så är det ganska enkelt vad vi skall göra med de migranter som kommit/ kommer hit. Vi följer svensk utlänningslag, stänger gränserna och gör en revision på alla beslut som tagits de senaste 15 åren på personer som fått PUT pga asyl. Alla de beslut som inte följt svensk lag (att personen ifråga kunnat legitimera sig, t.ex.) skall rivas upp, PUT dras in och personen ifråga, inklusive eventuella anhöriga som fick PUT på samma grund av anknytning skall utvisas.
Detta är inte konstigare än en skatterevision eller liknande som svenska företag och personer går igenom varje år.
Därefter så lägger vi största delen av hjälpen på plats, där den behövs. Finns ingen anledning till att hela mellanöstern och afrika skall komma hit och bli svenskar. De trivs nog bättre hemma, i sin egen kultur och sitt eget språk.
Hacke
3 september 2015 13:23
@ Stefan 11.26
Det var et väldigt koncist och klokt besked du gav till signaturen Andreas. Tack för det.
Lassekolja
3 september 2015 14:07
Som alltid har här redan sagts så mycket klokskap men utöver Thoralfs mycket träffsäkra "trollsvar", måste Göta(09:28) få en extra eloge för liknelsen med båten. Verkligheten är ju ännu värre, eftersom Annie har ytterligare sex kumpaner med var sin borrsväng, vilka alla borrar för fullt, samtidigt som dom kräver ansvar av Jimmie.....
@Hulda mk1 har också en poäng betr. IKEA-morden! Jag undrar fortfarande om det kvinnliga offret fick huvudet skilt från kroppen eller ej. En mycket viktig detalj i allt elände, anser jag! Någon som vet säkert?
http://www.samtiden.nu
Lotta
3 september 2015 15:15
När det gäller uthängningen av Julia Caesar har jag nedan listat ett par citat. Det första citatet inbillade jag mig att alla svenska journalister ställde sig bakom. Så fel jag hade.
Glömt är det berömda citat som felaktigt brukar tillskrivas Voltaire:
"Jag delar inte dina åsikter, men är beredd att dö för din rätt att uttrycka dem."
Ett annat citat som stämmer väl in på Annika Hamrud och Expressen:
"Det står klart att en individ som förföljer en man, sin broder, därför att han har en annan åsikt, är ett odjur."
Voltaire
Nästa citat är något svensk massmedia omfamnat:
"The smart way to keep people passive and obedient is to strictly limit the spectrum of acceptable opinion, but allow very lively debate within that spectrum."
Noam Choms
Till sist ett citat där Åsa Lindborg tydligt tycker om det första citatet i mitt inlägg:
"Ingen maxim är så falsk som den som (felaktigt) brukar tillskrivas Voltaire: ”Jag delar inte din åsikt men är beredd att dö för din rätt att uttrycka den”.
Åsa Lindeborg
Det visade hon med eftertryck igår när även hon avslöjade Julia Caesars namn i sin tidning.
Lärare
3 september 2015 15:37
En eloge till Göta för liknelsen med båten!
Den var träffsäker.
Hulda mk1
3 september 2015 15:39
@Lassekolja. Uthängningen av Julia Caesar hör nog ihop med den massiva kampanj som pågår i media idag.
Bilden på den tragiskt förolyckade pojken används av sverigefientliga krafter på ett makabert sätt... Jag är själv förälder och kan tänka och har känslor, men bilden används inte bara som nyhetsmateriel.
Den används också för att påverka svenska väljare mot SD. Det gör mig tokig. Ett oskyldigt drunknat barn ska visas respekt och inte användas i politiska syften...
IKEA-offren verkar få skylla sig själva... Fy f--n...
Hulda mk1
3 september 2015 15:54
Annat aktuellt.
Götborgsposten är inte bara Alice Tedorescou på ledarsidan. Den är tyvärr också ibland Henrik Arnstad på kulturredaktionens sida. Nu med några hemmasnickrade "myter" om SD och deras väljare... SUCK...
Gubben Svensk
3 september 2015 16:03
OT = Off Topic
Göteborgs-Posten visar idag att den politiska agendan för ett förnyande av tidningen redan har kraschat!
Vad har man gjort, jo man publicerar ett långt förvirrat inlägg skrivet av den märklige Henrik Arnstad!
http://www.gp.se/kulturnoje/1.2821530-henrik-arnstad-fem-myter-om-sd-och-invandringen
Granskningsnämnden
3 september 2015 16:06
SVT är en rutten kanal med bara ruttna människor som jobbar där,
och ruttnast är de på Okulturnyheterna!
Lotta
3 september 2015 16:42
Skrämmande lyssning där en KTH-filosof intervjuas. Anser att det inte finns någon svenskhet:
http://youtu.be/q6Ptcu_aQMw
http://youtu.be/LPjzfGChGlE
Hulda mk1
3 september 2015 16:57
Återigen om bilden på den lille tragiskt drunkande pojken. En annan känd bild är den på en brännskadad flicka under Vietnamnkriget. Den bilden lockade än mera ut Vänstern att demonstrera mot USA.
Men var finns Vänsterns demonstrationer idag mot IS och andra Islamistiska terrororganisationer? De som tvingar alla att fly, bla till Europa...
Jo, de jagar Sverigedemokrater på nätet, rasskar med nycklar, kastar sten på poliser och busvisslar när Sveriges nu största parti har valmöten...
Lundabo58
3 september 2015 16:57
@Stefan Svensson
Menar du att Thoralf ska hålla käft eller bara jamsa med i pk-medialögnerna?
@Thoralf
Tack för att du ideligen gör folk uppmärksamma på bluffmakeriet.
kalle
3 september 2015 17:28
göta 09:28
bra liknelse som kanske kan få hjärntvättade hypnoserade politiskt korrekta svenskar att försöka tänka till.
svensk skola har i 40 år försökt få befolkningen att bli lydiga individer som inte kan tänka kritiskt mot ett budskap från media och politiker.
studier idag består mest av att lära in text och sedan kunna komma ihåg den fram till tentan.
Lotta
3 september 2015 18:06
Visst är det konstigt att den annars så anonymitetshatande Expressen själva skriver ledare endast undertecknade med "Ledareredaktionen". Man hängde ut Julia Caesar med namn och bild med förklaringen "– Nu finns det en person med namn som man kan ställa frågor till, som man kan kräva svar av, i en offentlig debatt. Det är väldigt viktigt att veta vem personen är som kommer med påståenden." Det gäller då inte skribenterna i den egna tidningen Expressen. Någon som sa hyckleri?
Världen över
3 september 2015 18:09
@hulda.
Vänsterpartiet har genomfört ett antal demonstrationer för kurderna mot Is. Revolutionära fronten har även de demonstrerat för kurderna mot is.
När demonstrerade sverigevännerna mot is?
När har de konservativa demonstrerat mot is???
Ta reda på fakta innan du uttalar dig!
Kalle
3 september 2015 18:43
"En flykting är någon som vill ta sig ut ur ett visst land, inte in i ett visst land", slår han fast.
Han som säger det är Daniel Hannan har suttit i EU-parlamentet som representant för Konservativa partiet i Storbritannien sedan 1999.
Han har ju rätt!!! Svenska politiker blir helt till sig utan en tanke på detta att de som vill till vårt lilla land Sverige inte är flyktingar utan rätt och slätt lycksökare med tanken på att bosätta sig här i Sverige.
Vi har inte råd längre. Sverige är fullsatt.
Vår välfärd krackelerar nu och ännu mer på sikt!!!
Clas
3 september 2015 18:44
Alla medier verkar idag ha historien om den lilla döda pojken som första nyhet och med budskapet att Europa måste ta emot fler s.k "flyktingar".
Den här pojkens familj levde inte i en konfliktzon. De levde i Turkiet som väl få anses vara lika säkert som Europa. Familjen valde trots detta att anlita smugglare för att av ekonomiska skäl försöka ta sig till Europa. Det hade varit mycket bättre om de hade stannat i Turkiet där de var säkra och det hade de säkert också gjort om inte Sverige och Tyskland hade lockat med fri bostad och rikligt med pengar i fickan.
Vilka tycker ni bär ansvaret för denna tragiska händelse? Om Sverige och Tyskland hade haft en mindre generös invandringspolitik så hade förmodligen detta inte hänt och den lilla pojken hade varit i livet.
Lena
3 september 2015 19:21
@Fredrik 11.47
Integrationsproblemen upphör när man slutar upp att lusa ner alla invandrare med bidrag, både de som bott här i många år och ännu inte lyckats skaffa egen försörjning. Men viktigast av all är de nyinkomna. Många av de nyinkomna är välsituerade personer som ska betala med sina egna pengar. Det gäller även för den familj de tar hit, de får själva försörja familjen. Dessutom bör alla grova brottslingar genast förlora sitt medborgarskap.
Då ska du få se på integration!
Dessutom blir man av med alla lycksökare. Bidrag betalas endast ut till seriösa kvotflyktingar som FN utsett.
Observer
3 september 2015 20:13
Kommunistmedia är nu gravt desperata. -Sista skriket från kommunisterna som vi hör & ser. -Vilka äckel!
Världen bör se och lära, Vi vill slippa se dem igen.
Ingvar
3 september 2015 20:17
Ungefär som denna bluffen.
Ensamkommande "barnen" från Afghansistan
En av dom sydde väskor i BAGDAD säger dom i reportaget.Visste inte att det låg i Afghanistan.
Reportrarna ljuger så skiten stänker
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&artikel=6191718
Tony
3 september 2015 20:27
Tänk vad det är synd om stackars lille Niklas Orrenius,
Intet öga är torr hos media fjantarna, över att någon
fått tag i hans tel.nr, och ringt honom på natten,
om det nu överhuvudtaget har hänt. Varför spelade han
inte in samtalen då? Eller är han född i farstun.
Nej det är inte alls synd om honom, beter han sig som ett
Svin får han räkna med att bli behandlad som ett sådant
och det gäller både honom och flatan vad det nu var hon
hette. Att jaga en äldre människa som av olika skäl
valt att vara anonym är bara så lågt som man kan sjunka.
Det finns goda anledningar till varför Julia valt att vara
anonym. För kvalitetsmässigt är hon vida överlägsen alla
journalister i landet, och det är väl därför det inte
passar dessa skitjournalister att hon visar på hur media
fungerar. Det är ju inga påhittade historier som hon
berättar om utan allt är taget från verkligheten, och det
är nog därför det Svider hos den döende Media Eliten!
Lena
3 september 2015 23:44
Kanske dags att än en gång se Uppdrag Granskning från den 26 mars 2015. Lina Makboul gör ett fantastiskt bra reportage som är mkt sanningsenligt och behandlar problemen realistiskt.
https://www.youtube.com/watch?v=LEkn8hNTdIV
Varför visar MSM den döde lille pojken vi stranden i Bodrum, Turkiet? Men när det gäller att visa de två döda på IKEA så har vi inte fått se några bilder!
Läs Twitterkonversationen från Dagerlind m fl.
https://twitter.com/demofon
Demokratur
4 september 2015 06:06
Det brukar talas om att Amerika tog emot alla som ville komma. Hur var det, när ströp man invandringen dit för att landet inte mäktade med? Var det 1921?
Komiskt med den av media samordnade propagandakampanjen för fortsatt massinvandring. Har ni haft möte och lagt upp strategin? Panik över sjunkande siffror för er skitiga verksamhet? Eller panik över SD's opinionssiffror? Ni, landets förgörare? Ni, landsförrädare. Jag önskar er allt ont som går att uppbringa.
Niklas R
4 september 2015 10:25
@Demokratur
USA har aldrig haft öppna gränser.
De har alltid haft krav på att personer som kommer dit är friska och kan försörja sig själva samt har tillräckligt med pengar för att starta ett nytt liv.
Nimbus
4 september 2015 10:32
En anställd (själv från Chile) på ett boende för ensamkommande i Kalmar råkade höra när en gosse plötsligt talade spanska under ett samtal på mobilen, så hon tjuvlyssnade lite, det visade sig att han ringde till sin kompis i venezuela, där hans familj bott i 15 år, men pga sämre tider där ville söka sig till europa. Kompisen skulle lämna meddelande till föräldrarna att allt var bra och han hoppades snart få träffa dom. Nog måste han väl kallas ekonomisk emigrant och inte flykting?
Fredrik Brändström
6 september 2015 10:59
Två högt utbildade personer söker asyl i Sverige. De har bott i Dubai men kan inte göra det längre, oklar anledning. Deras f.d hemland står i brand. Varför ska inte Sverige dra nytta av detta GULDLÄGE att låta dem etablera sig? Och till Kalle om Rosling: hans analys visar på att de flesta människorna i världen har det OK. Människor från andra delar av världen är generellt sett en tillgång för Sverige, inget annat.
Thoralf Alfsson
6 september 2015 12:21
Fredrik Brändström
De har inga asylskäl. Det måste vill du förstå!
De kan möjligen istället söka arbetstillstånd i Sverige!
Jan Jansson
6 september 2015 14:43
@Fredrik
Sanningen är att det inte finns något att göra åt de flyktingar som har kommit till Sverige. Det enda man kan göra är att anpassa volymrrna efter förmågan.
Hur vet vi att det inte finns någon bra åtgärd? För det första har flyktingarna ett språkunderläge och låg utbildning. För det andra så har både höger och vänster försökt i 40 år, och bägge läger har misslyckats kapitalt.
Det gör sig dock mindte bra i TV att säga denna beska sanning...
Fredrik Brändström
6 september 2015 21:29
För att få arbetstillstånd måste de bli erbjudna arbete. De får inte bo i Dubai. De kan inte åka hem. Det är väl jättebra att de söker Asyl i vårt land så att vi får en möjlighet att ta del av detas kompetens. 20 år i Dubai har troligtvis visat ett och annat. Det ör en stor volym erfarenhet Jan vill stänga ute från Sverige. Flyktingarna har inte låg utbildning. De har dock väldigt skrala resurser, eftersom de i många fall sålt allt de tidigare ägde för att kunna söka asyl i ett för dem främmande land.
Thoralf Alfsson
6 september 2015 22:01
De har inga asylskäl om de bott 20 år i Dubai!
Fredrik
7 september 2015 11:36
De är inte medborgare i Förenadr Arbemirten, vad historien förtäljer. De har därför asylskäl då deras hemland står i brand.
Thoralf Alfsson
7 september 2015 12:05
Har de varit 20 år i Dubai har de inte asylskäl även om det är krig i Syrien. De kan och bör givetvis stanna kvar i Dubai.