thoralf

Direktlänk till inlägg 29 april 2016

VERKLIGHETEN ÖVERTRÄFFAR FANTASIN

Av Thoralf Alfsson - 29 april 2016 19:31

 


Att helt oprovocerat slå en politiker på käften ute på krogen en fredagskväll på grund av hans politiska åsikter är inget hatbrott. Men att sabotera målningen av ett HBTQ-övergångsställe i Kalmar betraktas som hatbrott av polisen!


”Det regnbågsfärgade övergångsstället i Kalmar som saboterades efter ommålning gör kommissarien Ulf Karlsson bedrövad.

– Ja det verkar vara något homofobiskt och då måste vi markera. Det här kan ses som ett hatbrott, säger Ulf Karlsson.”


”I polisens värdegrunder finns alla människors lika värde med som en av punkterna och därför menar Ulf att det här ses som extra allvarligt.

– Ja det är skamligt. Om man nu gör något sådant så är det som att säga att Kalmar inte står för allas lika värde och det är uppåt väggarna.”

 

Läs artikel i Barometern.

 

 

 

Men när jag som politiker får ett knytnävsslag i ansiktet på grund av att jag är Sverigedemokrat har det uppenbarligen inte något med alla människors lika värde att göra. Om jag nu tolkar vad polisen har sagt i detta ärende.


Ett övergångsställe kan med andra ord utsättas för hatbrott i Sverige men inte en etnisk svensk politiker! Verkligheten överträffar ibland fantasin!

 

Under rättegången mot G.H för misshandeln av mig sa hon en intressant sak som jag tidigare inte nämnt. Polisen som omhändertog G.H efter att hon utdelat knytnävsslaget och att man gjort förhör på platsen. I polisbilen på väg till polishuset hade poliserna sagt till G.H ”det här blir det inget av”. Underförstått att anmälan skulle läggas ner.


Ett minst sagt märkligt uttalande från poliserna på plats.

 

Jag har idag pratat med åklagare på åklagarkammaren i Kalmar om hur de ser på ett överklagande av domen. Jag kan inte se i domen att tingsrätten har tagit med det politiska motivet vid straffmätningen. Enligt jurister skulle 29 kap. 2§, punkt 7 kunna vara motiverad i detta fall.


”Som försvårande omständigheter vid bedömningen av straffvärdet ska, vid sidan av vad som gäller för varje särskild brottstyp, särskilt beaktas”

 

”7. om ett motiv för brottet varit att kränka en person, en folkgrupp eller en annan sådan grupp av personer på grund av ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse, sexuell läggning eller annan liknande omständighet,”

 

Jurister jag talat med menar att detta brott mycket väl skulle kunna falla under ”annan liknande omständighet” i punkt 7. Jurister och åklagarkammaren har dessutom letat efter liknande fall men inte hittat något fall av misshandel, däremot ofredande genom tårtor i ansiktet på t.ex Bosse Ringholm och Jimmie Åkesson. Det finns därför sannolikt ingen rättspraxis!


Därför skulle en överklagan vara intressant och kanske något som skulle kunna bli prejudicerande inom svensk rättspraxis. Nu ligger bollen hos Åklagarkammaren i Kalmar och Bengt Wahlström och hans kollegor om domen skall överklagas eller inte.


Det vore ju märkligt om ett övergångsställe kan betraktas som hatbrott men inte en misshandel av en politiker för hans åsikter.

 

UPPDATERING!

 

En privatperson har anmält Kalmar kommuns serviceförvaltning för att de har målat övergångsstället vid Baronen i pridefärger.


http://www.barometern.se/kalmar/pridemalat-overgangsstalle-polisanmalt/




 
 
Ingen bild

Martin

29 april 2016 20:02

Jag tycker att omskapandet av ett övergångsställe till en politisk symbol är ett hatbrott. Vad kommer härnäst? Hammaren-och-skäran övergångsställen? Folkpartistiska-dildo-övergångsställen? NMR-Tyrruna-övergångsställen? Islamistiska-kroksabel-övergångsställen?

Trafikmärken är till för att påvisa medborgarnas interaktion i trafiken. De är ej till för att politiska extremister skall få pådyvla medborgarna sina politiska agendor på allmän plats. De som har beslutat att ett övergångsställe skulle omvandlas till en politisk symbol bör ställas inför rätta för brott mot demokratin.

Och bra av Thoralf att han lägger tid och energi på att utröna rättsläget i denna fråga. Inte många medborgare som skulle vara så plikttrogna.

 
Ingen bild

argveteran

29 april 2016 20:03

Eller kan det vara några HBTQWETEUUYBVIUO typ som sprider sin propanda?
I övrigt så håller jag med dig om hur LIKA vi behandlas. Tack för din site!

 
Ingen bild

Demokratur

29 april 2016 20:07

Sverige är ett sinnessjukt land.
Svenskarna är sinnessjuka.
Detta land borde tvångsförvaltas av normala människor.
Jag vomerar.

 
Ingen bild

Jocke

29 april 2016 20:20

Håller med dej! Ulf Karlsson är en katastrof. Vet han vad han talar om, är det helt klarlagt att det är ett sabotage? Ett övergångsställe som "tappat färgen", nu är gränsen passerad vart är samhället på väg?.
Vissa grupper i samhället, oftast feminister och vänstermegafoner, skriker och gapar om det mesta när det gäller homofobi och invandrare och genast är pressen där till deras försvar. Titta på händelsen i Emmaboda som har blivit rena rama drevet på polisen från Barometern och Radio Kalmar.

 
Ingen bild

Stridhsson

29 april 2016 20:29

Är detta sant! Första april har väl varit....
Vad har hänt med min gamla hemstad, Kalmar..
Hela rättsmaskineriet låter som sagor av bröderna Grimm!

 
Ingen bild

Kalle

29 april 2016 20:49

Thoralf, tycker du skall driva ditt mål ända upp i Högsta Domstolen om du har möjlighet till det.

Det behövs ett prejudikat om det är ett hatbrott att slå en persson för motparten misshaglig politisk övertygelse.

Jag tycker det är ett HAT-brott i allra högsta grad. Ingen skall behöva bli utsatt för våld av de politiska motståndarna när man går ut på stan. Det lyser av politiskt hat över hela ditt mål av motståndaren.

Kör hårt för SD!!!

 
Ingen bild

Dille

29 april 2016 21:01

Dessutom tycker jag att gärningen - att misshandla en folkvald politiker, just för att han är politiker - är ett angrepp mot demokratin. En stat som inte skyddar demokratin fullt ur är ingen rättsstat och därmed heller ingen demokrati.

Den åklagare som skött målet tillhör verkligen bottenskrapet. Tyvärr finns det sådana inom kåren.
Men jag erinrar mig förre överåklagaren Sven-Erik Alhems kommentar i Expressen där han ansåg att ett fängelsestraff var oundvikligt eftersom det var ett angrepp mot demokratin.
Jag kan inte tänka mig att man i EU-rätten har missat lagstiftning för skydd av demokratin. Och Sverige är ju bundet av EU-rätten.
Så om en klantskalle till åklagare genom okunnighet eller annan olämplighet i arbetet missar att att skydda demokratin eller folkets valda ombud ... Ja då bör EU-rätten rimligen utgöra den sopkvast som kan städa upp efter henne

 
Ingen bild

Tompa

29 april 2016 21:05

Snälla Danmark eller Finland.
Invadera oss och ta kontrollen över detta dårhus.

 
Ingen bild

Gubben Svensk

29 april 2016 21:47

Trafikmärken och trafikmålningar görs efter regler hur dessa skall se ut.
Målar någon över ett övergångsställe eller byter ut en vägskylt så
kan det rubriceras som egenmäktigt förfarande.
Har inget med hatbrott att göra annat än för politiskt korrekta dårar!

 
Ingen bild

SM811

29 april 2016 21:58

Verkligheten kommer så småningom ifatt även dessa dessa PK. De kommer att få erkänna hur illa de har uppfört sig. Rent vidrigt

 
Ingen bild

Molle

29 april 2016 22:18

Ja om det är viktigare att värna och försvara ett sjukt övergångsställe före en politiker då står det verkligen illa till med vårt land.
Tyvärr är det nog så, att vill du försvaras till 100% i alla lägen, ja då får du sadla om till Islam. Diagnos Sverige: Mycket mycket allvarligt sjukt.

 
Ingen bild

OT

29 april 2016 22:33

Apropå Miljöpartiet (ett parti med många namn...) och till dess väljare som får en ny chans att rösta fram en bättre miljö för svensken.

"Va din röst grön så får du en ny
Jag hade röstat på ett parti...

Det partiet var jättefint, tills verkligheten slog till
Då gick det i tusen bitar..." - "Eddie Meduza - Termosen (Va' den grön så får du en ny)": https://www.youtube.com/watch?v=w15NjlEqDaA

 
Ingen bild

Clas

29 april 2016 22:36

Det är helt klart att Ulf Karlsson tillhör bottenskrapet inom poliskåren.

 
Ingen bild

OT

29 april 2016 22:49

Apropå kungens födelsedag. Visste ni att det i Sverige finns två (eller kanske tre), en krönt och en (två) okrönt(a). Och jag väljer den/de som ej vill föra Sverige ur tiden!

För ej Sverige ur tiden. "Magnus Uggla - Moder Svea": http://www.youtube.com/watch?v=RX3IxqV9DUY

Jag riktigt hör hur sossarna runt om i Sverige med desperation i rösten ropar "Tror du vi kan ropa efter nån av förstånd..." - Vart jag mig i världen vänder - Den Svenska Björnstammen: http://www.youtube.com/watch?v=IEC7sIfCtKs

P.S Något som kan rädda er är SD och dess väljare; Tänk på det och kom över till oss. Vi förlåter er (ett tag till).

 
Ingen bild

Ingen trafikfara enligt Kalmar kommun

29 april 2016 22:53

Kalmar kommun bedömer att det regnbågsfärgade övergångsstället tydliggör istället för att vara en trafikfara.

Trots att de färgglada övergångsställena får kritik för att vara en fara för trafiksäkerheten har Kalmar kommun inga planer på att måla om sitt.

– Vi hade ett annat utgångsläge eftersom det gällde ett omålat övergångsställe, säger Stefan Larsson, enhetschef på serviceförvaltningen i Kalmar.

Tidigare markerades övergångsstället i Kalmar med grå sten och saknade vit markering.

– Nu har det blivit betydligt mer tydligt att det är ett övergångsställe och det är bättre ur en trafiksäkerhetssynpunkt, säger Stefan Larsson.
Tolkar vägmärkesförordningen olika

– Sen är övergångsstället signalreglerat och saknar övergångsskylt. Vår tolkning av vägmärkesförodningen är att det ska vara vit markering i kombination med en skylt, men någon sådan finns inte här, säger Stefan Larsson.

Transportstyrelsen menar att alla vägmarkeringar ska vara vita för att inte skapa förvirring.

– Konsekvens och förutsägbarhet är viktig i trafiken. Sen är det polisen som får sköta tillsynen av trafikmiljön och bedöma sådana här fall, säger Henrik Olars, presschef på Transportstyrelsen.

Varför inte överklaga kommunens godtyckliga tolkning av vägmärkesförordningen .
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/overgangsstallet-forblir-regnbagsfargat-i-kalmar

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=6258810

 
Ingen bild

Niklas R

29 april 2016 23:34

Verkar som om snuten i Kalmar har problem med sin värdegrund. Var inte det samma snutstation som inte hade folk att skydda tjejer som gick runt på torget men kunde avsätta en hel patrull till att skugga ett gäng vuxna män som gick på kvällspromenad i Kalmar?

Thoralf Alfsson

30 april 2016 00:29

Nu skall de bevaka ett övergångsställe

 
Ingen bild

Pepparholm

30 april 2016 07:09

"Pridearna" ska hålla sin värdegrund för sig själva och inte pracka på andra. Jag skulle vägra att gå på detta övergångsställe som inte finns i vägtrafikbestämmelserna.

Det vore bra om polisen hade resurser och vilja till att jaga kommunerna att sköta sina övergångsställen med den korrekta vita färgen. Nu är den ofta utsliten och därmed ökar risken för olyckor.

 
Ingen bild

Centerpartist

30 april 2016 07:12

Den som förstör övergångsstället angriper ju en hel grupp, HBTQ människor. I ditt fall blev du angripen som en extrem politisk individ.Skillnaden mellan HBTQ människor och dig är att dom står för kärlek och du, med din blogg, står för hat.

Thoralf Alfsson

30 april 2016 09:20

Jag har förstått att centerpartister har svårt för att hålla isär begreppen. Du är ännu ett exempel på det.

 
Ingen bild

Tony

30 april 2016 07:39

George Orwells skräcksamhälle 1984 överträffas med Råge
av den Svenska utvecklingen (avvecklingen) av ett samhälle.
Idiotin står i full blom, och det värsta av allt är nog den
Rättsröta som förekommer framförallt mot Svenskfödda medborgare!

 
Ingen bild

Tony

30 april 2016 07:42

Hur reagerar(O)rättssamhället om man vägrar att gå på ett sådant
övergångsställe? Räknas det även som hatbrott?

 
Ingen bild

Tom

30 april 2016 08:49

Jag lovar att det bedöms som hatbrott om en icke sd - politiker misshandlas. Det här med allas lika värde och likhet inför lagen...sjukt land detta.

 
janne

janne

30 april 2016 08:57

Härmed döper jag om Kalmar till Fjollmar.

http://martin

 
Ingen bild

Tobbe S

30 april 2016 09:00

Välkommen till löjliga familjen.

 
Ingen bild

Hacke

30 april 2016 09:40

Kommissarie Ulf Karlsson. Smaka på den. Om det inte varit Sverige hade man trott att detta var hämtat ur ett manus i ett försök till humor för barn. Undrar vem som skrämt upp denne "kommissarie" mest, Dan Kräket Elisasson eller media. Sannolikt bådadera.
Hoppas innerligt att ditt ärende drivs till högre instans Thoralf. Det här borde vara ett solklart fall för såväl demokrati- som hatbrott. Tingsrätterna utgör för det mesta bottenskrapet inom rättsväsendet. Det har vi otaliga belägg för.

 
Ingen bild

Leon

30 april 2016 10:04

Är det beramade övergångsstället "offentligt", d v s att kommunen officiellt sanktionerat utförandet, är det väl snarast att rubriceras som skadegörelse (i nivå med annat "klotter")om det "vandaliseras". Att "rubricera" denna bagatellartade incident som "hatbrott" är att ta för stora ord i sin mun även om det riktats mot en "symbol" för något en del ser på med "hat".

Hatbrott i sig är ju brott som riktas mot personer och symboler som mer generellt representerar en företeelse som någon känner "hat" mot. Det behöver alltså inte vara något mer konkret "personligt" motiv som initierar brottet. Det kan räcka att en anonym, i övrigt okänd, person genom sin hudfärg, klädsel m m ses som en generell representant för en "hatad" företeelse

Ett brott som riktas mot en specifik person, som överfallet på Thoralf, är primärt att bedömas som som just detta alltså misshandel. Även om motivet för misshandeln av Thoralf är uppenbart politiskt är han i högsta grad genom sin politiska gärning och sina medvetna ställningstaganden allt annat än en "anonym symbol". Det är snarare ett dåd initierat av oförmågan att skilja på "sak och person", något som förövrigt inte är ovanligt när man läser vad som skrivits här. Min åsikt, notera att detta är högst personligt, är att våld och hot med politiska motiv mot identifierbara politiska företrädare (oavsett parti), skribenter, press, företrädare för organisationer är att definitionsmässigt jämställa med terrorism alltså betydligt allvarligare än hatbrott.

Thoralf Alfsson

30 april 2016 10:07

Du har en poäng i din slutsats!

 
Ingen bild

Lena

30 april 2016 10:50

@Martin igår 20.02 "omskapandet av ett övergångställe till en politisk symbol är ett hatbrott". Kan inte sägas bättre! Som sagt trafikmärken är inte till för politiska extremister att ta över. Vad kan vi vända oss i framtiden?

Sen kommer @Centerpartist 07.12 med ett inlägg som saknar allt förnuft och påstår att det är hatiskt att uttrycka en åsikt. Så vi är TVINGADE att hålla med om att det är rätt att måla övergångställena till politiska manifestationer? VEM ÄR DU? Kan du inte fatta att trafikmärken är till för trafikanternas interagerande!
Allt har blivit tvärtom idag, och folk i gemen kan inte tänka! (De kan inte tänka klart för dels är de rädda för "överheten" som de tror att de alltid har rätt, dels är de trögtänkta för all tungmetall de fått in i kroppen via vacciner, mat, dryck, fluor, bly kadmium, aluminium etc.)

 
Ingen bild

Jan Eriksson

30 april 2016 11:03

Ursäkta mig. Men jag har svårt att förstå själva saken. Är det kommunen som först har målat en massa färger på en plats där folk går över gatan. Och eftersom platsen saknar övergångsskylt så kan vilka färger som helst användas, eller ingen färg alls. Finns det skylt ska det målas med vitt.

Om inte kommunen, eller någon på deras uppdrag eller med tillstånd, målat på gatan så är det väl att bedöma som klotter? Är det det som har skett?

Och hur har platsen för övergången blivit saboterad? Går det inte längre att gå där? Är det svårare att gå över nu, än när ingen målning fanns? Om övergångsplatsen fungerar som tidigare, har väl inte den blivit saboterad? Djävla dåligt sabotage, i så fall. Är det någon slags målarfärg som blivit saboterad? Är färgen utsatt för ett hatbrott? Var den svart?

Jag tror det är symbolen i sig, som på något sätt har skändats. Ja, kanske kan man säga att den inte bara blivit kränkt utan i det närmaste våldtagen.

Men när blev det fritt fram att använda politiska symbolspråk i trafikmiljön? Av intervjun med Larsson? framgår det att han, å kommunens vägnar, vill ha ett politiskt övergångsställe. Har denna fråga varit uppe i någon kommunal nämnd? Eller är det på tjänstemannanivå beslut tagits?

Vad fan är det egentligen som har hänt?

Har någon målat en gång till på samma plats? Och denna påmålning anses som ett hatbrott? Det är väl inte den första målningen som är ett hatbrott, väl?

Kan någon förklara vad som har hänt.

 
Ingen bild

Lena

30 april 2016 11:10

I veckan fanns ett inslag på Aktuellt som visar vart Sverige är på väg (och andra länder också). 2009 var det massvaccinationer p g a hysterin kring svininfluensan. Av detta Pandemivaccin som injicerades då blev över 300 ungdomar sjuka av Narkolepsi som är en kronisk och handikappande sjukdom som förstört deras liv. Trots att 7 år har gått har de inte fått hjälp av staten.

Nu har Folkhälsomyndigheten beställt samma vaccin igen! Detta trots att de inte kunnat påvisa VAD som orsakade Narkolepsi, inte heller kommer Läkemedelsindustrin att ge några garantier att det kan hända igen eller alls ersätta de som blir drabbade av biverkningar!
Lyssna på inslaget där dummerjönsen Anders Tegnell, stadsepidemiolog på Folkhälsomyndigheten, förklarar varför. Ca 18 min i programmet.

Så mycket bryr sig våra myndigheter om svenska folket. Tänk om detta varit utländska ungdomar som blivit drabbade! Hur mycket hade staten då inte varit tvingade till att unga ut? Jag säger bara VÄGRA ta vacciner! VÄGRA, VÄGRA, VÄGRA! (Det kommer snart propåer om obligatoriska vaccinationer, läkemedelsindustrin måste ju tjäna mer pengar, förstår ni, och då kan man låtsas att det man säljer är nödvändigt).

http://www.svtplay.se/video/8036854/aktuellt/aktuellt-27-apr-21-00

 
Ingen bild

fete

30 april 2016 11:20

HA HA HA vilket satans skämt. Thoralf stå på dig för du är en rakryggad person det är sådana personer vi vill ha i sverige sd 2018.....

 
Ingen bild

Gubben o Gumman

30 april 2016 11:58

"Annan liknande omständighet" ,här man har ute lämnat politik åsikt,vilket annars vore ganska logiskt att skriva ut, men då kan personer med fel politiska åsikter få domarna med sej, och det får ju inte ske , hur skulle det se ut , då kan man fritt olika bort dessa individer det vid behov, precis som vid misshandeln av Thor-alf.
Lagtexten bör helt klart ändras, fast då blir det väl liv i luckan.

Detta är sannolikt ingen tillfällighet, man får förmoda att hela rättsväseendet innehåller ganska gott om kulturmarxister, så det blir nog ganska svårt att få riktig rättvisa, som i detta fall.
Alla ser ju för övrigt hur åklagaren agerar, mer uppenbart politiskt våld kan det ju inte bli.
Själva slaget var ju omöjligt att "fula" bort, hoppas en anmälan om tjänstefel görs, om inte annat för att markera från folket att detta är inte korrekt.

Tolka saker som hatbrott går ju bra , har man bara lite fantasi, så går det mesta, vilket denna lagstiftningen medger, här rör det sej om en "anonym" grupp som ett dött föremål, ett övergångsställe tolkas ihop med , hade någon kastat koskit på innevånarna på "Salveparkerigen" , hade väl saken varit ganska klar i folkmun, och rättsligt.
Här går nog gränsen i folks uppfattning o stora grupper,såvida man då inte är pk-polis

Sedan är det väl kanske så att Karlsson ligger ganska nära pk-cheferna ?
Då låter ju markera ganska bra, markera gärna också riktigt nästa gång våra vinstlotter tar 10 patruller i anspråk och låter skattebetalarna vara utan polisbeskydd i stora delar av Sydöstra Sverige/Blekinge, så får du en siffra rätt Uffe,fast man blir nog inte informationschef i omgångar, om man inte har pk duktigt påsklistrat i ansiktet tror vi.

Sannolikt är poliskåren uppdelad i ca 50% Sverivevänliga poliser , ca 40% HBTQ-GENUS-MULTIKULTIFANTASTER, samt 10 % plånboksfyllare, med rätt åsikt/värdegrund

Vid en av dom senaste antagningarna till polisskolan sökte 4000 personer 267 blev godkända ,då får vi förmoda att 1,60 höga hästsvansar och dom med rätt hudfärg hade fått sina sedvanliga kvotplatser.

En kår i fritt fall

 
Ingen bild

SM811

30 april 2016 12:14

Till alla som behöver gå över HBTQ-övergångsstället.
Gå vid sidan om.

 
Ingen bild

Gubben o Gumman

30 april 2016 12:15

Kan inte Kalmar polisen måla en av sina patrullbilar i dessa färger, stationera den i Norrliden/Berga får vi se vad som händer då ?

Thoralf Alfsson

30 april 2016 13:30

Hahaha, synd att vi inte motionera om detta i kommunfullmäktige. Men Kalmar kommun kanske kan måla om någon av sina bilar som används vid verksamheten i Norrliden/Berga

 
Ingen bild

Mats (ateist) Proffstroll

30 april 2016 12:24

Instämmer med Leon. Jag tycker dock inte att det går att dra paralleller mellan hbtq och andra grupper, efter som den hbtq är en kroppslig läggning, och politik är ett ställningstagande.

Det stora övergreppet som Thoralf är drabbad av, är hans rätt till yttrandefrihet, och som politiskföreträdare så är han även talesman för den grupp han representerar. Jag tror att anledningen att det blir så här är att, det är så sällan det händer, att ingen egentligen har tittat på frågan, och de gånger det hänt, låt säga. Anna Lind. Då försvinner de små ( men viktiga frågorna)under större begrep som mord.

Som jag nämnt tidigare. Jag kommer alltid att försvara Thoralfs rätt till yttrande, hur fel jag än tycker han har.

Min egen analys, är att jag tror/tycker att det saknas en rättslig term, för precis sådana här fall. ( vi kanske kan få en nu)

 
Ingen bild

C Andersson

30 april 2016 13:29

Jag ska berätta en historia från förr i tiden. Det var när jag gick på gymnasiet. Lokalen där vi åt lunch låg i andra änden på stan så det var en bra bit att gå. Vi sneddade alltid över gatan utanför skolan för då sparade vi både tid och ork. En dag var ordningsmakten på plats och vi fick förmaningar och hot om efteräkningar om vi inte följde lagens långa arm och höll oss till övergångsställena i fortsättningen.

Dagen efter var polisen på plats igen. De fick problem. Det var några som hade målat vita streck på snedden över gatan. Det gjordes vissa efterforskningar men några skyldiga kunde inte uppbringas. Vi slapp i alla fall trakasserier i fortsättningen.

Det hände på den gamla goda tiden. På 60-talet närmre bestämt.

 
Ingen bild

Maja Dacke

30 april 2016 14:32

Det slog mig en sak ... Finns det inte fler övergångsställen att måla på i Kalmar? Och det behöver väl inte vara tjocka streck utan lite mer fantasifullt med blommor och prickar och vågor eller tunna linjer och kryss och rundlar och ...

Kalmar kan ju hamna på den fantasifulla kartan genom sina övergångsställen.

Är det förbjudet med klotter? Jaha, och när ingen vet vem som gjort det? Inga taggar eller varför inte?

Otroligt!

Thoralf, gå vidare!

 
Ingen bild

Demokratur

30 april 2016 14:36

Till "Centerpartist" ovan.
Jag såg Le Pens parti i Frankrike är störst bland homosexuella väljare.
Det måste vara en bitter karamell att suga på för dig... Ha, ha, ha
Centerpartiet och resten av PK-folket är snart historia.
Antingen segrar den Sverigevänliga rörelsen eller blir Sverige en islamistisk stat.
I vilket fall så är ni körda.
Fetkörda, som ungdomarna säger.

 
Ingen bild

Gubben o Gumman

30 april 2016 15:42

Kunde man inte måla 3 övergångssställen bredvid varandra ett för homo, ett för bi ,och ett för heterosexuella, då skulle ju ingen känna sej bortglömd och man kunde korsa gatan efter sexuella preferenser, dom riktigt sugna kunde gå fram och tillbaka ?

 
Ingen bild

Mats (ateist) Proffstroll

30 april 2016 16:34

C Andersson
Bara älskar din anekdot. ett perfekt exempel på civilolydnad, med glimten i ögat, pekandes på ett förmynderi.

Gubben o Gumman
Det räcker inte med 3 övergångs ställen, det får isof, bli ett långt efter hela vägen. Jag personligen är hetro, men jag kan inte säga om jag är mer eller minder hetro än ni, tar man dessutom in alla andra läggningar, så blir det långa övergångs ställen. Jag försöker inte läxa dig på någotsätt, för jag ser att din kommentar är skriven med lite satir, men den punkt du tar upp är inte så klar för många, att sexualitet är något, typ på eller av, min relik är, att det finns alla sorter. mer som upplysning.

 
Ingen bild

Tony

30 april 2016 16:34

Centerpartist@

Och vad står du och ditt parti för då? I minst
30 år har ni i det partiet gnölat om att hela Sverige
ska leva, men är ett av dom partiet jämte Sossarna som
har avlövat landsbygden mest? Ja också så snackat skit
förstås!

 
Ingen bild

Suzie

30 april 2016 19:15

@ Lena
Angående vaccinet så vägrade jag låta mina tre yngsta ( då minderåriga) barn vaccineras i skolan.Vilket liv det blev.Lärare och skolsköterska ringde hem och försökte övertala mig,en av rektorerna ringde mig också.Det var enormt stora påtryckningar på barnen i skolan att dem måste vaccinera sig annars kunde de bli farligt sjuka och tom dö.Vidrigt att utsätta våra barn i skolåldern för sådan massiv propaganda och fula skrämseltrick för att tvinga på dem vaccinet.Av sammanlagt över 600 elever på två skolor som mina barn då gick på var det knappt en handfull elever vars föräldrar likt mig vägrade låta sina barn vaccineras.Det finns inga tillförlitliga seriösa vetenskapliga belägg för att vaccinet är säkert och effektivt.Vilken jättebluff! Jag hade långa sakliga samtal med mina barn om varför dem inte skulle vaccineras,de hade blivit så hårt pressade av sina lärare och skolsköterskan att dem måste vaccinera sig,grupptrycket bland eleverna var oerhört stort,rädslan att avvika avspeglades just i denna situation,vilket är ännu ett bevis på skolans långvariga indoktrinering av statsapparatens tvångsmetoder som endast gynnar makteliten ,läkemedelsindustrin och bankmaffian.Idag är mina barn glada att jag vägrade låta vaccinera dem.Föräldrar måste skaffa sig mer kunskap om vad deras barn blir utsatta för i skolan via indoktrineringen av olika slag.Kommunismens fula metoder lever i allra högsta grad fortfarande kvar i Sveriges skolsystem på alla nivåer.Det gamla DDR metoderna som Palme lärde i det gamla Östtyskland och tog med hem till Sverige och inplanterade i svenska skolan praktiseras flitigt än idag.Skolan behöver blåsas fullständigt ren och byggas upp ifrån grunden med ett helt annat system än det ruttna DDR doktrinerna.

 
Ingen bild

Suzie

30 april 2016 19:33

Nu bor jag visserligen inte i Kalmar men vill gärna lämna min synpunkt på de flerfärgsmålade strecken på övergångsstället.Då jag som synskadad (finns många andra också) är beroende av att se strecken så optimalt bra som möjligt så fungerar skarp vit eller skarp gul färg bäst i konstrast med den mörka asfalten(som ljusnar med tiden),speciellt vid skymning och när det är mörkt ute syns vita streck bäst vet att många andra synskadade tycker detsamma.Har påtalat detta för kommunen då många övergångsställen saknar vita streck och det försvårar när man ska gå över livligt trafikerade gator.Kommunen har lyssnat och tagit till sig detta och faktiskt åtgärdat problemet nästan överallt i samhället där jag bor.Politik och känslosvammel får inte styra och ställa över trafiksäkerheten.

 
Ingen bild

TomasPL

30 april 2016 19:45

Det verkar som om det är ganska populär att vara PK och kommunist eller sosse. Lät förtjänta pengar! Har sett många såna idioter i Kalmar som leker pk på arbetsplatser och fritiden men röstar på SD !

 
Ingen bild

Lena

30 april 2016 20:12

@Suzie 19.15 tufft av dig att stå på dig! Så mycket jobb också att förklara för barnen, det är många som har en tuff match idag. Men det är för dina barns bästa att inte vaccinera för alla sjukdomar som myndigheterna vill. Det är så otroligt sjukt att sätta in så många vacciner i en liten barnkropp.

Läste en insändare om en person som lyssnat på en intervju med en högt uppsatt person på Folkhälsomyndigheten 2011 dvs 2 år efter svininfluensan. Den personen berättade att hon INTE hade vaccinerat sig, Hon VISSE att vacciner försvagar det egna immunförsvaret. Kan du tänka dig, en högt uppsatt person på Folkhälsomyndigheten säger så! Det är ofattbart att de kan få sitta ha kvar sina befattningar!

https://anthropecene.live/2016/04/29/folkhalsa-pa-villovagar/#comments

 
Ingen bild

Tony

30 april 2016 20:15

Nu inför första Maj sätter S.K.P ut plakat med texten
"Sätt skattesmitare i Arbetsläger"? Ja är det någon som
har erfarenhet av arbetsläger så är det kommunister (Gulag)
Så plakatkineserna i SKP, som vist lär betyda Sveriges
kommunistiska parti visar bara på släktskapet till Stalin,
men också till en liten man med Mustach under näsan som
också med förkärlek satte miljoner människor i arbetsläger?

 
Ingen bild

Leon

30 april 2016 20:30

@ Demokratur

Varken ett samhälle dominerat av islamister (föga sannolikt) eller av den "Sverigevänliga rörelsen" (mer troligt...tyvärr) är något jag önskar mina barn och ev barnbarn (själv kommer jag nog att för länge sedan "gått ur tiden" dessbättre). Men vilken av dessa fiktiva "samhällsutvecklingar" som dagens situation må peka mot kommer de förunderligt nog att vara tämligen likartade vad gäller resultatet. De demokratiska fri- och rättigheter som vi, trots allt du säger, ändå åtnjuter idag kommer inte att "hållas högt" av någon av de framtida makthavarna i din utopiska fiktion. Tillståndet vad avser dessa rättigheter i länder som domineras av islam kan vi i princip dagligen ta del av. Men också de "totalitära" tendenser vad avser demokratiska fri- och rättigheter som uttryckts av "Sverigevänner" (i e SD, SDL m fl eller på olika håll på "nätet") är knappast mindre skrämmande.

 
Ingen bild

Gubben o Gumman

30 april 2016 21:51

Leon : Du kan ha en poäng där, fast man kan ju sätta gränsen vid 500 utövare tex?
Hans Scheike hade då inte kommit med tex , med åsnan och brudarna.
Fast skulle du kunna räkna upp dom 50 vanligaste sexsätten, så kan vi skicka det till Kalmar kommun ?

 
Ingen bild

khaled

30 april 2016 22:59

ni måste se denna video där 7 klöver-asen ställs mot väggen.

https://www.youtube.com/watch?v=WtCHck-BEB4


alla bör gå till kommunmöten och ställa frågor

 
Ingen bild

HANS

30 april 2016 23:11

Jag ställde frågan om övergångsstället till Transportstyrelsen när det var akutellt första gången och fick svaret att de skulle vara vita. Uppenbarligen delar inte kommunen den bedömningen så det kanske är bra att det blivit en anmälan. Kommunens förklaring är kanske beroende på att det är ett vitt övergångsställ, det är inte tillräckligt tolerant eller mångkulturellt och representerar inte samhället.

Om man nu kan måla om detta övergångsställ efter behag är frågan om man inte kan bara ta och måla om alla övergångställ lite när kommunen känner för det. Kanske skall måla ett övergångställ så det ser ut som en Romsk flagg, kanske något svart och grönt också så det kan vara ett islamistiskt övergångsställe. Dahl skulle säkert inte ha något emot ett rött övergångställe. Ett övergångsställe som är gult och blått kan vi nog glömma - det vore säkert både förtryckande och rasistiskt.

Alternativt kan kommunen tjäna lite extra deg vid sidan om genom att måla reklam på övergångsställena. Det verkar ju närmast inte finnas någon begränsning på idiotin.

 
Ingen bild

Molle

30 april 2016 23:51

@ Leon.

Så du menar på fullt allvar att SD är värre än IS och islamister???

Hur HJÄRNTVÄTTAD är du???
Sök hjälp innan det är för sent för dig stackare.

 
Ingen bild

khaled

1 maj 2016 01:28

här är hatbrott. max hamburgerkedja kände hat mot sd, inför totalhat i sin personalpolitik och anställer kriminella

https://asylkaos.wordpress.com/2016/04/28/max-hamburgare-ar-helt-oatliga-bara-tanken-pa-att-ata-deras-mat-kan-fa-vem-som-helst-att-spy-asylkaos/

 
Tobbe S

Tobbe S

1 maj 2016 03:42

Vägmärkesförordningen
M15 Övergångsställe Markeringen anger ett övergångsställe och är utförd där märke B3, övergångsställe, är uppsatt.

3 § Vägmarkeringar är vita om inte annat anges. Vägmarkeringar kan vara förstärkta eller utförda med vägbanereflektorer eller motsvarande.

Vägmarkeringar kan vara utförda i gul färg om det vid ett tillfälligt behov, på grund av vägarbete eller motsvarande, finns anledning att utföra markeringar som gäller i stället för ordinarie markeringar.

http://https://lagen.nu/2007:90#K4

 
Ingen bild

OH

1 maj 2016 07:49

Jag bor ej i Kalmar men följer med lie vad som där på vägen händer och detta verkar vara ännu ett undergångsställe.

 
Ingen bild

Leon

1 maj 2016 08:58

@ Molle

NEJ !!! Det menar jag inte !!!

Antar att du är läskunnig, skrivkunnig (?) tycks du i vart fall vara (om än hjälpligt). Så läs igen, och kom med något med substans som styrker ditt påstående. På enkel svenska (som även du förhoppningsvis kan förstå) - Var skriver jag det du påstår att jag skriver ?

 
Ingen bild

Demokratur

1 maj 2016 09:04

@ Leon

Du jämställer alltså Sverigedemokraterna med IS...
Med den inställningen finns det inget mer att tillägga.
Jag föreslår dock att du söker hjälp.
Psykiatrin har utvecklats och det finns säkert terapi, och eventuellt medicin, för din åkomma.

 
Ingen bild

Micke

1 maj 2016 09:16

Det kan bara inte vara lagligt att måla om övergångställen, det borde inte vara det. Om det nu skulle vara okej att måla om övergångsställen är det bara HBTQ-rörelsen som får göra detta? Eller kan vem som helst måla om dem. I Så falla så kan man ju börja måla blåsippor på övergångsställena, att sedan försöka ta bort målningarna måste ju i så fall polisen rubricera som ett hatbrott mot sverigedemokrater.

 
Ingen bild

Lena

1 maj 2016 11:06

Tack @khaled för länken om Hamburgerkedjan Max. Intressant att läsa om hur den person från långtbortistan som de var chef för en restaurang. Han fick kritik från en svensk tjej som jobbade där men han inte tålde kritik. Då samlar han ihop ett gäng för att "låtsasråna", men det egentliga syftet var att slå ihjäl den kvinna som kritiserat honom. Nu fick han 9 års fängelse. Efter 2/3 av tiden är han ute, d v s efter 6 år. Är det någon som tror att han är rehabiliterad då? Och hur går det med ägarna av Max-kedjan? Är de stolta nu efter detta haveri? Ägarna saknar insikter, så enkelt är det.

 
Ingen bild

Fredde

1 maj 2016 11:14

– Ett övergångsställe ska ju vara vitt och vi är skyldiga att se till att det är så, säger Jan Sunström på Stockholms stads trafikkontor.
Så lät det när någon hade målat regnbågen utan för Rysslands ambassad för ett par år sen, och klottersanering utfördes.

Jag kan heller inte se någonstans hos Transportstyrelsen att det är tillåtet med någon annan färg än vit på vägmarkeringar.

OBS. Jag har inga problem med HBTQ, inta alls, men nog blir det en smula löjligt ibland. Det läggs stora pengar här och var för att "regnbåga".
När kommer Hetro-paraderna?

 
Ingen bild

Leon

1 maj 2016 11:22

@ Demokratur

NEJ !!! Och uppmanar även dig att läsa vad jag VERKLIGEN skriver

Jag ser "slaktardrängarna" i IS och liknande extremiströrelser som tämligen irrelevanta och utan möjlighet att uppnå någon form av mer beständig maktställning. Att en sådan liten marginaliserad gruppering, som för övrigt saknar stöd från en överväldigande majoritet av muslimer (!), skulle utgöra ett reellt hot mot Sverige är närmast löjeväckande. Andra mindre extrema islamister utgör i sådana fall en betydligt större fara då dessa kan få ett politiskt inflytande genom att ingå i existerande partier, eller bilda egna politiska organisationer/partier. Och det är den "totalitärism" som sådana grupperingar som utgör en betydligt större fara. Ingen vill väl leva i en motsvarighet till teokratin Iran eller Saudiarabien.

Vad som möjligen gör jämförelsen relevant är att "sverigevänliga" rörelser också uppvisar motsvarande totalitära tendenser. Demokratiska fri- och rättigheter (religionsfrihet, pressfrihet, mötesfrihet, yttrandfrihet o s v) står av olika offentliga uttalanden (och riksdagsmotioner) inte särskilt högt i kurs.

Och varken den ena eller den andra "samhällsutvecklingen" ser jag som eftersträvansvärd.

Thoralf Alfsson

1 maj 2016 12:35

Då vill vi gärna ha ett antal länkar till dessa riksdagsmotioner!

 
Ingen bild

Demokratur

1 maj 2016 14:11

@ Leon

Du och jag har olika uppfattningar om vilket samhälle vi vill leva i.
Jag vill leva i ett Sverigedemokratisk samhälle.
Jag ser vilken riktning landet tar och i det Sverige som vänsterliberalerna tvingar på svenskarna finns det ingen plats för mig.
Roligt att du känner dig bekväm, trist för mig att känna mig obekväm.

 
Ingen bild

Leon

1 maj 2016 15:44

@ Demokratur

Min eventuella "trivsel" vet du inget om och bör därför inte heller uttala dig om. Men om jag säger så här - hur j-vla illa det än står till med demokratin i det här landet är det ändå värt att försvara den. Inskränkningar av de individuella demokratiska fri- och rättigheterna vi har är ändå värda att försvara. Detta mot alla "totalitäristiska" försök att inskränka dem....och oavsett vilka grupperingar som vill inskränka dem.

Och tvärtemot din dina ord om att våra uppfattningar om den "ideala" samhällsutvecklingen skiljer sig åt skulle jag vilja påstå att det i så fall knappast är annat än på ytan. Snarare är vi nog rörande överens om vilken samhällsutveckling som högsta grad inte är önskvärd.

@ Thoralf

Återkommer med lista och länkar enligt ditt önskemål. Det är en hel del att "gå igenom", det är trots allt sex års riksdagsarbete som ska gås igenom. Och allt är inte sådant som utgör "angrepp" på demokratiska grundpriciper om individuella demokratiska fri- och rättigheter. En god del av vad som föreslagits är tvärtom sådant som i högsta grad skulle verka för en samhällsutveckling åt "rätt håll"...men definitivt inte allt.

 
Ingen bild

Demokratur

1 maj 2016 22:34

@ Leon

Jag måste ändå säga att du är tämligen svårtolkad i dina inlägg...
Det är möjligt att jag har svårt att förstå det du skriver emellanåt men jag, och många med mig, verkar tolka dina inlägg på samma sätt. Alltså att du har en annan syn på samtiden än de flesta som läser Thoralfs blogg.
När du sedan hävdar att vi egentligen har ganska samstämmig syn på Sverige och landets utveckling så blir i alla fall jag förvirrad...
Men jag lägger inte mer tid på det.
Vi får göra våra inlägg och tolka samtiden på vårat respektive sätt.

 
Ingen bild

Ludvig

2 maj 2016 07:03

Helt sinnessjukt att måla ett övergångsställe i pridefärger. Jag kommer aldrig att gå över på detta ställe.

 
Ingen bild

Cale

2 maj 2016 11:50

En militärkupp, eller att Putin invaderar och återställer ordningen i landet är väl det enda hopp som återstår.

 
Ingen bild

Fredde

4 maj 2016 10:41

Jag kollade med Transportstyrelsen om vilken färg det ska vara på vägmarkeringar. Här är svaret:
"I Vägmärkesförordningen står följande;
Vägmarkeringar är vita om inte annat anges.
Vägmarkeringar kan vara utförda i gul färg om det vid ett tillfälligt behov, på grund av vägarbete eller motsvarande, finns anledning att utföra markeringar som gäller i stället för ordinarie markeringar.
Det finns således inga vägmarkeringar som har annan färg än vit och gul enligt Vägmärkesförordningen."

Med andra ord bryter Kalmar kommun mot Vägmärkesförordningen!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thoralf Alfsson - 1 januari 2019 10:34


På årets första dag blir detta blogginlägg det sista på bloggplatsen. Från och med idag finns bloggen enbart på Wordpress.   https://thoralfsblogg.com/   Jag har skrivit exakt 3 000 blogginlägg och fått drygt 108 300 kommentarer sedan det för...

Av Thoralf Alfsson - 31 december 2018 10:53

När jag går igenom alla blogginlägg som jag skrivit under 2018 blir jag faktiskt både upprörd och deprimerad. Jag blir även förbannad och undrar vad som hänt med SD och vad det blivit för ett parti, om jag utesluts för vad jag skrivit på min blogg, h...

Av Thoralf Alfsson - 30 december 2018 12:36

När jag idag funderade på om jag skulle skriva en liten nyårskrönika med länkar till ett intressant blogginlägg för varje månad under 2018 så hittade jag ett blogginlägg jag skrev i samband med Jimmie Åkessons besök i Kalmar under mars månad. Jimmie ...

Av Thoralf Alfsson - 29 december 2018 21:33


Då är jag hemma igen efter en rundtur till mina barn och barnbarn under några dagar. Hockey igår kväll i Linköping. Bra match med lite nerv i slutet då LHC straffade Färjestad med 5-4.   Idag släpps de ”svenska” terroristerna efter at...

Av Thoralf Alfsson - 28 december 2018 09:39

”De egentliga skälen till att Alfsson uteslöts är, enligt den övergripande information vi fått ta del av i ärendet, att han vid upprepade tillfällen de senaste åren agerat på ett sätt som allvarlig skadat partiets anseende, att han gett uttryck...

Presentation


Thoralf Alfsson
fd. Sverigedemokrat, Kalmar

Riksdagsledamot 2010-2014.
Kommunfullmäktige 2006- Kommunstyrelsen 2014-2018
Regionfullmäktige 2018-

Kontaktinfo 072-5179099, thoralf.alfsson@telia.com

Vill du stödja bloggen Swish till 072-5179099

Fråga mig

1 159 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6 7 8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20
21
22 23 24
25 26 27 28 29
30
<<< April 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards